Symfonia pastoralna ze skrzypcami na pierwszym planie

23-03-2018

Toruńska Orkiestra Symfoniczna, 20.04.2018, g. 19:00


Tym razem Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza 20 kwietnia na niezwykłe spotkanie z symfonią pastoralną. W rolach głównych dzieła J. Velli, J. Brahmsa i L. can Beethovena w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą Briana Schembriego. Gościem specjalnym będzie Albrecht Menzel, skrzypek i laureat I nagroy IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego - Toruń 2016!

W programie:
J. Vella - Rebbieħa (polskie prawykonanie)
J. Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77
L. van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”

Wystąpią:
Albrecht Menzel /skrzypce/
Laureat I nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego - Toruń 2016
Brian Schembri /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna

 

Joseph Vella (ur. 1942r) jest najczęściej wykonywanym współcześnie, maltańskim kompozytorem na arenie międzynarodowej. Kompozytor i dyrygent w swoich dziełach nawiązuje stylistycznie do neoklasycyzmu XX wieku. Rebbieħa op. 45 to jednoczęściowy poemat symfoniczny. Mimo, że nie jest programowo określony został skomponowany jako hołd dla historii Malty i jej zwycięstwa jako niepodległego państwa. Rebbieħa to dzieło charakteryzujące się zorganizowanym zmieszaniem dzikich kolorów, namiętnym, emocjonalnym zaangażowaniem oraz genialnymi harmonicznymi i melodycznymi niuansami.

Koncert skrzypcowy D – dur op. 77 dedykowany Józefowi Joachimowi, sławnemu skrzypkowi, który zarazem był serdecznym przyjacielem Brahmsa został skomponowany w 1878 roku. Dzieło artysty jest niewątpliwie muzyką trudną, skłaniającą do przemyślanej interpretacji, lecz w całej tej zawiłości – muzyką piękną. Po pierwszym wykonaniu uznane zostało „koncertem przeciwko skrzypcom” ze względu na problemy techniczne oraz niezwykłą trudność wykonania. Koncert zyskał miano jednego z największych arcydzieł literatury skrzypcowej, co niezaprzeczalnie świadczy o mistrzostwie kompozytora.

VI Symfonia F – dur op. 68 „Pastoralna” została skomponowana w roku 1808. Pobyt kompozytora na wsi, a także odczucia towarzyszące mu w owym czasie były inspiracją do stworzenia utworu, w którym Beethoven każdą z jego pięciu części opatrzył w indywidualny, znamienny nastrój. Symfonia zatem opatrzona jest zarówno w silne, intensywne brzmienia, jak również statyczne przejścia, harmonię oraz subtelność. Dzięki kontrolowanej melodyce oraz tempie brzmienie utworu finalnie zyskuje miano niezwykłego, znakomitego dzieła.


Poniższy koncert dostępny w ramach Abonamentu D (kwiecień-czerwiec 2018), szczegóły tutaj.



[fot. materiały organizatora]