Fakt w fabule na Festiwalu Sztuki Faktu!
Opublikowano: 19 listopada 2018 r.Kategorie: Festiwale
Historia polskiego dywizjonu lotniczego, który zmienił bieg II wojny światowej, niezwykła historia prostej kobiety i jej czterech synów w okresie wojny i stalinizmu oraz opowieść o więźniu, który próbuje pozostać w zakładzie karnym – już w dniach 22–24 listopada na Festiwalu Sztuki Faktu w Toruniu ponownie zagości cykl „Fakt w fabule” prezentujący fascynujące produkcje fabularne inspirowane prawdziwymi historiami.
Cykl „Fakt w fabule” przybliża najciekawsze filmy długometrażowe, które bazują na prawdziwych historiach. W jego ramach podczas Festiwalu Sztuki Faktu zaprezentowane zostaną trzy produkcje. Pierwszą z propozycji, w czwartek 22 listopada, będzie historia polskich asów przestworzy, inspirowana bestsellerem Arkadego Fidlera o tym samym tytule. „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” (2018) to pasjonująca opowieść o polskich lotnikach, którzy w ramach Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii (RAF-u) tworzyli elitarną jednostkę – Dywizjon 303. Oparta na faktach historia, do której scenariusz stworzyli Jacek Samojłowicz, Krzysztof Burdza i Tomasz Kępski, przedstawia losy polskich pilotów na obczyźnie – z początku niedocenianych i wyśmiewanych, którzy ostatecznie stali się legendą. W rolach głównych występują: Maciej Zakościelny, Piotr Adamczyk, Jan Wieczorkowski, Antoni Królikowski, Marcin Kwaśny, Krzysztof Kwiatkowski, Anna Prus i Cara Theobold. Obraz wyreżyserował Denis Delić.
Dzień później, w piątek 23 listopada, drugim filmem z cyklu „Fakt w fabule” będzie nagradzane aż 15 różnymi nagrodami, w tym 10 zagranicznymi, m.in. na festiwalach w Berlinie, Francji, Włoszech, Jugosławii, dzieło w reżyserii Janusza Zaorskiego, do którego muzykę stworzył Przemysław Gintrowski. „Matka królów” (1982) to ekranizacja wydanej w 1957 r., w nakładzie zaledwie 10 tysięcy egzemplarzy, powieści Kazimierza Brandysa, realizowana na przełomie 1981 i 1982 r., w niemal konspiracyjnych warunkach stanu wojennego, czekała aż 5 lat, do 1987 r., na oficjalną premierę. Produkcja opowiada historię zubożałej Łucji Król, która w 1933 roku po śmierci męża przeprowadza się wraz z trzema synami – Klemensem, Zenonem i Romanem do sutereny na Solcu. Tam na świat przychodzi czwarty syn, Stanisław. Wdowa nie ma środków do życia, zmuszona jest zarabiać praniem bielizny. Po jakimś czasie zdobywa zaufanie sąsiada komunisty dr. Wiktora Lewena, który powierza jej sprzątanie swego mieszkania. Policja obiecuje Łucji wynagrodzenie za składanie informacji o Lewenie. Łucja zgadza się, ale uprzedza sąsiada. Wkrótce Lewen i tak zostaje aresztowany i skazany na siedem lat więzienia. Niewiele później wybucha wojna.
Ostatnia produkcja, zamykająca w sobotę 24 listopada cykl „Fakt w fabule”, to również ostatni film w reżyserii przedwcześnie zmarłego Andrzeja Munka, znakomitego reżysera filmów fabularnych i dokumentalnych, najwybitniejszego obok Andrzeja Wajdy przedstawiciela polskiej szkoły filmowej. „Zezowate szczęście” (1960) to adaptacja opowiadania „Sześć wcieleń Jana Piszczyka”, pióra Jerzego Stefana Stawińskiego, wybitnego scenarzysty współpracującego z najlepszymi polskimi artystami, współtwórcy sukcesu polskiej szkoły filmowej, autora scenariuszy do takich arcydzieł jak „Kanał”, „Eroica” czy „Pułkownik Kwiatkowski”. Produkcja nakreśla historię Jana Piszczyka, który próbuje przekonać dyrektora zakładu karnego, by pozwolił mu pozostać w bezpiecznych murach więzienia. W tym celu opowiada dzieje swojego życia. Od najmłodszych lat w Piszczyku ścierały się dwie odmienne cechy: ambicja i konformizm. Przyjmował kolejne wcielenia, jednak zawsze dopadało go „zezowate szczęście”: każdy uśmiech losu i każda okazja obracały się przeciwko bohaterowi. Gdy odniósł sukces z reguły sam go zaprzepaszczał, jednak winą za swe niepowodzenia obarczał otoczenie. Dopiero w więziennej celi poczuł się zwolniony od odpowiedzialności i strachu przed własną tożsamością.
W programie 6. edycji Festiwalu Sztuki Faktu oprócz pasjonującego cyklu „Fakt w fabule” na uczestników czeka także szereg pokazów specjalnych. Już w czwartek, 22 listopada przed pokazem filmu „Dywizjon 303” na zainteresowanych czeka pokaz jednego odcinka „Portretów Wojennych” – dedykowanej młodej widowni serii dokumentalnej, poruszającej losy bohaterów okresu II Wojny Światowej. Opowiadane z perspektywy postaci to pełne emocji i napięcia historie. Podczas pokazu goście festiwalu poznają historię Jana Zumbacha, wybitnego pilota Polskich Sił Powietrznych na obczyźnie.
Równie ciekawie zapowiada się chociażby „Jeszcze dzień z życia” – animowany film w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente. Animacja na bazie książki o tym samym tytule to trzymająca w napięciu historia trzymiesięcznej wyprawy wybitnego reportera, Ryszarda Kapuścińskiego, do ogarniętej wojną i chaosem Angoli, w której linia frontu zmienia się jak w kalejdoskopie. Z pewnością warto będzie też wybrać się na filmy takie jak „Katyń. Ostatni Świadek” w reżyserii Piotra Szkopiaka, czy „Młynarski. Piosenka Finałowa” w reżyserii Alicji Albrecht. Ten drugi będzie doskonałym preludium przed Galą Zamknięcia festiwalu, na którym m.in. usłyszymy znanego aktora Piotra Machalicę w recitalu pt. „Mój ulubiony Młynarski”.
Wstęp na wszystkie bloki tematyczne w ramach 6. edycji Festiwalu Sztuki Faktu jest darmowy, lecz obowiązują bezpłatne wejściówki. Rezerwacji można dokonać pod adresem https://sztukafaktu.pl/rezerwacja a następnie zarezerwowane wejściówki od 6 listopada odbierać w siedzibie Toruńskiej Agendy Kulturalnej (ul. Konopnickiej 13/4). Zachęcamy również do rezerwacji grupowych. Istnieje także możliwość odbioru wejściówek pod tym samym adresem bez wcześniejszej rezerwacji. Cały program festiwalu dostępny jest na stronie http://sztukafaktu.pl/program.
***
Organizatorami Festiwalu Sztuki Faktu są Miasto Toruń i Toruńska Agenda Kulturalna.
Partnerem głównym festiwalu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Mecenasami festiwalu są dostawca ciepła dla Miasta Torunia — spółka PGE Toruń, należąca do grupy PGE Energia Ciepła oraz FF Music, właściciel portalu Niezła Sztuka.
Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014–2020.
***