Miłość czy flirt? Gershwin i La Scala | Koncert Walentynkowy
Opublikowano: 26 stycznia 2018 r.Kategorie: Koncerty
CKK Jordanki, 16.02.2018, g. 19:00
Walentynki w jazzowej atmosferze? W tym roku Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na Koncert Walentynkowy pt. „Miłość czy flirt? Gershwin i La Scala” 16 lutego. W rolach głównej James Dick grający na fortepianie oraz Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Maurizio Colasanti.
Wystąpią:
James Dick /fortepian/
Maurizio Colasanti /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
W programie:
G. Gershwin – Uwertura kubańska
G. Gershwin – Koncert fortepianowy F-dur
V. Bellini – Uwertura do opery „Norma”
P. Mascagni – Intermezzo z opery „Rycerskość wieśniacza”
G. Gershwin – Amerykanin w Paryżu
Uwertura kubańska skomponowana została przez króla jazzu jak nazwano G. Gershwina, po jego dwutygodniowej wizycie na Kubie. Uwertura zdominowana jest przez karaibskie rytmy i kubańskie instrumenty perkusyjne, z szerokim spektrum instrumentalnego koloru i techniki. Jest bogatą i ekscytującą kompozycją z całą swoją złożonością i wyrafinowaniem, ilustrująca wpływ kubańskiej muzyki i tańca. Tematem przewodnim był ówczesny hit Ignacio Piñeiro , Échale Salsita. Pojawia się tam również słynna pieśń ludowa La Paloma.
George Gershwin jako jeden z najpopularniejszych kompozytorów amerykańskich próbował stworzyć narodową muzykę amerykańską poprzez połączenie elementów muzyki jazzowo-rozrywkowej z symfoniczną. Koncert fortepianowy F-dur napisał w niespełna rok po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Podobnie jak słynna Rapsodia dzieło jest zbliżone do jazzu, ale ujęte w neoklasyczną trzyczęściową formę. Utwór należy uznać za jeden z najbardziej reprezentatywnych dla muzyki amerykańskiej.
Norma, opera tragiczna w dwóch aktach, jako jedna z nielicznych oper Belliniego, była nieprzerwanie obecna w repertuarze światowym od czasu prawykonania. Tytułowa rola jest bowiem jedną z najtrudniejszych partii sopranowych w całym repertuarze operowym. Na koncercie usłyszymy uwerturę w której odnaleźć można połączenie muzyki i dramaturgicznego znaczenia z którego słynął kompozytor w swoich dziełach. Mimo, że muzyka nie jest zbyt bogata w harmonię czy instrumentację to przepełniona jest uczuciami i wspaniałą melodyką o czym będzie się można przekonać właśnie w uwerturze.
Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza P. Mascagniego jest jedną z najbardziej atrakcyjnych kompozycji w historii opery. Kompozytorzy operowi pisali czasami takie instrumentalne fragmenty jako łącznik między aktami. I najbardziej znanym tego rodzaju intermezzo jest właśnie to z dzieła Mascagniego. Zyskało na znaczeniu również ze względu na brak uwertury we wspomnianej operze. Znalazło się ono na ścieżce dźwiękowej kilku filmów, przede wszystkim na otwarciu Wściekłego byka oraz w finale III części Ojca Chrzestnego , w którym intermezzo Rycerskości wystąpiło jako kluczowa część filmu –jej punkt kulminacyjny.
Amerykanin w Paryżu to utwór z radosną i pozytywną muzyką. Gershwin napisał go jako uzupełnienie Błękitnej rapsodii i Koncertu fortepianowego. Był to jego pierwszy utwór w całości skomponowany na orkiestrę symfoniczną. Zdecydował się na stworzenie poematu symfonicznego o luźnej konstrukcji, przywodzącego na myśl Amerykanina błąkającego się po mieście, tęskniącego na domem, który jednak postanawia cieszyć się chwilą i zwiedzić to niezwykłe miasto jakim jest Paryż. Utwór choć wyraźnie epizodyczny nie daje wrażenia rozbitego, przejścia między epizodami są płynne, melodie wspaniałe a całość to świetnia, optymistyczna zabawa!
Bilety w cenach 40 normalny / 30 zł ulgowy
Bilety do nabycia na stronie internetowej oraz w kasie TOS znajdującej się na parterze CKK Jordanki, Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń (wtorek-sobota w godz. 13.00-19.00).
Abonamenty sezon artystyczny 2017/18
Rezerwacja dla grup zorganizowanych :
tel. +48 56 644 83 01
tel. kom. +48 790 206 810
e-mail: k.olszewska@tos.art.pl
Szczegóły