Symfoniczna wiosna marzeń
Opublikowano: 19 marca 2019 r.Kategorie: Koncerty
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, 22.03.2019 (piątek), godz. 19.00
Wystąpią:
Paulius Andersson – fortepian (Litwa) (https://www.andersson.lt/en/)
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Leandro Alves – dyrygent (Portugalia)
W programie:
B. Santos – Abertura Sinfonica No. 3 op. 21
E. Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
F. Delius – Idylle Printemps; Summer Night on the River
W. A. Mozart – XXXVIII Symfonia D-dur „Praska”
Joly Borga Santos kompozytor, dyrygent i krytyk to wybitna postać portugalskiej muzyki współczesnej. Inspirowana tematem Alentejo (historyczna prowincja Portugalii), Abertura Synfonica No. 3 op.21 , jest bez wątpienia jednym z najbardziej znanych i uznanych dzieł tego portugalskiego twórcy. Mimo ścisłej inspiracji nie możemy uważać utworu, w ścisłym znaczeniu tego słowa, za dzieło folklorystyczne. Wspomniany temat eksplorowany przez kolejne sekcje instrumentów słychać w całym utworze.
Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega jest jedynym koncertem w twórczości tego głównego przedstawiciela norweskiej szkoły narodowej. Kompozytor miał zaledwie dwadzieścia pięć lat kiedy skomponował ten rozpoznawalny na całym świecie temat. Już pierwsze tremolo kotłów przykuwa uwagę słuchacza, który potem pozostaje już zauroczony zarówno tajemniczymi jak i lirycznymi tematami przeplatającymi się z niezwykle urodziwymi norweskimi melodiami ludowymi. Całość maluje się niezwykle romantycznie.
Kompozycje muzyczne Fredericka Deliusa (1862-1934) obejmują wiele gatunków, w stylu, który rozwinął się z wczesnych wpływów kompozytorów takich jak Edvard Grieg i Richard Wagner. Idylle Printemps to krótki utwór orkiestrowy, który jest dość wczesną pracą Deliusa. Podobnie jak większość jego pierwszych dzieł, leżała nieodkryta i niepublikowanym przez wiele lat po jego śmierci. Utwór mając kontemplacyjny charakter czerpie także radość z inspiracji przyrodą i motywami ludowymi. Summer Night on the River jest jednym z krótkich utworów skomponowanych na podstawie sugestii jego przyjaciela i kompozytora Percy’ego Graingera, zainspirowany norweskim śpiewem ludowym „I Ola-Dalom, i Ola-Kjønn” podobnie jak Idylle Printempsdemonstruje zainteresowanie Deliusa muzyką i kulturą Skandynawii, w której często przebywał i gdzie zyskał wielu znamienitych przyjaciół ze świata sztuki.
Jednym z miast gdzie Wolfang Amadeusz Mozart był wyjątkowo uwielbiany, była Praga. Po triumfalnym przyjęciu Wesela Figara w tym mieście, zdecydował się na napisanie specjalnie dla niego symfonii. XXXVIII Symfonia D-dur KV 504 jest jedną z trzech, którą Mozart rozpoczął od wolnej części – była to ulubiona sztuczka Josepha Haydna. Interesująca jest tu także trudniejsza niż w innych symfoniach partia instrumentów dętych – to zabieg, który miał ukazać kunszt miejscowych muzyków, którzy słynęli ze swoich wyjątkowych umiejętności gry. Mimo, że nie posiada Menueta w trzech napisanych częściach zawiera wszystko co można zawrzeć w ramach gatunku symfonicznego.
Bilety: 40 zł – N, 30 zł – U, do nabycia w Kasie CKK Jordanki czynnej od wtorku do soboty w godzinach 13:00 – 19:00 oraz na stronie www.tos.art.pl (https://tos.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/224247/ref/b24_tos/lang)
Szczegóły:
http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_718_Symfoniczna_wiosna_marzen.html