Literatura niemiecka na ekranie – cykl edukacyjny
Opublikowano: 2 stycznia 2020 r. Data i czas
7 stycznia 2020 r. (wtorek)
12:00–14:00
Lokalizacja
Kino Centrum CSW (ul. Wały gen. Sikorskiego 13)
Kategorie
Film
Organizator
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
LITERATURA NIEMIECKA NA EKRANIE („Deutsche Literatur auf der Leinwand”) to cykl edukacyjny realizowany przez Kino Centrum w CSW Toruń oraz Katedrę Literatury i Kultury Krajów Niemieckojęzycznych XIX-XXI Wieku (wcześniej Katedrę Germanistyki UMK). Otwarte spotkania w kinie odbywają się w ramach zajęć uniwersyteckich dla studentów filologii germańskiej i są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Omówieniom filmowych adaptacji literatury niemieckiej towarzyszą prelekcje ekspertów.
Edycja 2019/2020
19.11.2019, godz. 12.00 – „Goodbye Berlin” (2016), reż. Fatih Akın
26.11.2019, godz. 12.00 – „Pachnidło: Historia mordercy” (2006), reż. Tom Tykwer
3.12.2019, godz. 12.00 – „Jakub kłamca” (1999), reż. Peter Kassovitz
7.01.2020, godz. 12.00 – „Proces” (1962) reż. Orson Welles
14.01.2020, godz. 12.00 – „Mefisto” (1981) reż. István Szabó
28.01.2020, godz. 12.00 – „Na Zachodzie bez zmian” (1930), reż. Lewis Milestone
Prowadzący i autor programu: dr Alexander Jakovljević, lektor DAAD w Katedrze Literatury i Kultury XIX i XXI wieku
Cykl projekcji w ramach proseminarium „Relacje między literaturą a filmem na przykładzie ekranizacji niemieckojęzycznej literatury XX wieku” w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, skierowany jest zarówno do studentów germanistyki jak i do zainteresowanej tematem szerokiej publiczności. Na przykładzie wybranych filmów, których konwencja gatunkowa sięga od kina drogi poprzez fantasy i dramat aż po kino antywojenne, podjęta zostanie kwestia relacji intermedialnych. Literackie pierwowzory przewidzianych do omówienia filmów to dzieła Ericha-Marii Remarque’a, Franza Kafki, Arthura Schnitzlera, Wolfganga Herrndorfa, Klausa Manna, Jurka Beckera und Patricka Süskinda. Zestaw ów, na pierwszy rzut oka chaotyczny i arbitralny, nabierze spójności za sprawą następującego pytania przewodniego: na ile w ogóle można mówić sensownie o ekranizacjach literatury? Czy termin ten automatycznie zakłada, że dane dzieło ma stanowić normę dla adaptacji filmowej? W tym miejscu dałoby się sformułować uzasadnioną obiekcję, że literatura i film dysponują, każde z osobna, własnymi specyficznymi możliwościami narracji. Nie wszystko co możliwe do przedstawienia w literaturze da się przełożyć na język filmu. Czy w tym kontekście nie jest sensowniej i trafniej mówić o twórczych filmowych przeobrażeniach dzieł literackich? Na siedmiu filmowych przykładach owa złożona relacja między literaturą i filmem zostanie poddana szczegółowej charakterystyce i dyskusji. Każdej projekcji towarzyszyć będzie krótki wstęp, skupiający się na sposobie filmowej adaptacji, tj. na aspektach estetyczno-artystycznych, jak również na tym, jak dany film został przyjęty i oceniony przez krytykę. W miarę potrzeby uwzględniony zostanie także jego kontekst społeczno-polityczny.
Informacje o poprzedniej edycji cyklu na stronie: