Recital skrzypcowy z okazji Powstania Warszawskiego
Opublikowano: 1 lipca 2020 r. Data i czas
1 sierpnia 2020 r. (sobota)
18:30–20:00
Kategorie
Koncerty
Koncert odbywa się w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” – Toruń / Kujawsko – Pomorskie 2020.
Koncert jest nagrodą publiczności przyznaną podczas 5. Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego.
Wystąpią:
Robert Łaguniak – skrzypce
Marcin Sikorski – fortepian
W programie:
C. Franck – Sonata skrzypcowa A-dur
S. Prokofiev – Sonata skrzypcowa nr 1 f-moll op.80
K. Szymanowski – Mity – Źródło Aretuzy
H. Wieniawski – Polonez D-dur op.4
Eugène Ysaÿe był jednym z największych wirtuozów skrzypiec wszechczasów. Krytycy i dyrygenci wielbili go za jakość dźwięku, który skrzył się niespotykaną różnorodnością odcieni barwowych. Talent belgijskiego skrzypka docenił również César Franck i zadedykował mu swoją Sonatę skrzypcową A-dur. Kompozycja była prezentem ślubnym dla Ysaÿe’a i zabrzmiała po raz pierwszy podczas… jego przyjęcia weselnego. Pan młody zobaczył nuty tego samego dnia, a po południu wykonał Sonatę z towarzyszeniem zaproszonej na wesele pianistki Léontine Bordes-Pène.
Mity Karola Szymanowskiego to cykl utworów powstałych w 1915 roku z udziałem wybitnego skrzypka – Pawła Kochańskiego. Częścią tego tryptyku jest Źródło Aretuzy. Zafascynowany kulturą śródziemnomorską Szymanowski dał się uwieść historią nimfy, która uciekając przed natrętnymi zalotami Alfejosa została przez Artemidę zamieniona w źródło. Ten prawdziwie impresjonistyczny obrazek rozpoczyna się jedną z najpiękniejszych fraz w muzyce Szymanowskiego, pojawiającą się w partii skrzypiec. Brzmi ona na tle migotliwych dźwięków fortepianu, ilustrujących szum zmąconej tafli wody.
Polonez D-dur op. 4 jest pierwszym z dwóch polonezów napisanych przez Henryka Wieniawskiego. Skomponowany z myślą o Karolu Lipińskim jemu został zadedykowany. Kompozycja posiada dwie wersje: na skrzypce z akompaniamentem fortepianu oraz skrzypce z orkiestrą. Przenika ją pierwiastek wirtuozowski (flażolety, dwudźwięki, łamane trójdźwięki, ornamenty) i liryczna kantylena.
I Sonata skrzypcowa f-moll op. 80 to jedno ze szczytowych osiągnięć Siergieja Prokofiewa i zarazem jedno z największych arcydzieł XX-wiecznej muzyki kameralnej. Współdziałanie obu instrumentów wznosi się tu na wyżyny ekspresji i brzmieniowości dotąd niespotykane. Bogactwo kontrastowej artykulacji w partii skrzypiec idzie w parze z różnorodnością kolorystyki w paśmie fortepianu. David Ojstrach tak wspominał narodziny tego dzieła: „Pamiętam letni dzień 1946 roku. Siergiej Siergiejewicz zatelefonował do mnie i zaprosił do siebie do Nikolinej Gory, abym posłuchał jego nowej, dopiero co ukończonej Sonaty na skrzypce i fortepian (…). Wrażenie był ogromne: zdałem sobie sprawę, że byłem świadkiem czegoś niezwykle wielkiego i ważnego. W istocie: dzieło równie piękne i głębokie – twierdzić tak można bez żadnej przesady – od wielu dziesięcioleci nie pojawiło się w światowej literaturze skrzypcowej. Obecny również Miaskowski ocenił Sonatę lakonicznie: «Genialne!», a potem powtarzał: «Czy zdaje pan sobie sprawę z tego, co pan napisał?».
dr Aneta Derkowska – muzykolog
Robert Łaguniak urodził się w 1997 r. Grę na skrzypcach rozpoczął w wieku pięciu lat. Współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami, m. in.: Wolfgangiem Marshnerem, Zakharem Bronem, Kariną Gidaszewską, Bartoszem Bryłą, Robertem Shrederem i Krzysztofem Śmietaną. Jest laureatem pierwszych nagród na pięćdziesięciu polskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych oraz wielu stypendiów muzycznych. Jego największym dotychczasowym osiągnięciem był udział w półfinale Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (Poznań, 2016), w którym został również laureatem nagrody specjalnej Maxima Vengerova. Warto podkreślić, że Robert Łaguniak był najmłodszym polskim uczestnikiem tego prestiżowego konkursu. Skrzypek występuje z recitalami w Polsce, Niemczech, Holandii i we Włoszech. Koncertował z wieloma polskimi orkiestrami. Obecnie Robert Łaguniak jest studentem łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie kształci się pod kierunkiem Kariny Gidaszewskiej. Studiuje również na wydziale kameralistyki Accademia Pianistica Internazionale Incontri Col Maestro w Imoli w klasie Nazzareno Carusiego.
Marcin Sikorski – „Fenomenalny muzyk”, „Wytrawny kameralista”. Wybitny pianista-kameralista. Debiutował w Carnegie Hall w 2001. Laureat „Fryderyka”. Doktor habilitowany, profesor poznańskiej AM, gdzie z sukcesami prowadzi klasę kameralistyki i towarzyszy studentom skrzypiec. Współpracuje z AM w Bydgoszczy oraz Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie. Prowadzi kursy mistrzowskie, był jurorem międzynarodowych konkursów kameralnych w Pekinie i Łodzi.
Jego muzyczni partnerzy to – Soyoung Yoon, Bartłomiej Nizioł, Alena Baeva, Veriko Tchumburidze, Soo Been Lee, Reiko Otani, Erin Keefe, Haik Kazazyan, Mei Diyang, Jarosław Bręk, Katarzyna Polonek, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Rafał Kwiatkowski, Kwartet Śląski, Kwartet Akademos, Radosław Pujanek, Katarzyna Budnik, Robert Kwiatkowski, Celina Kotz, Anna Malesza… Jest współzałożycielem Brahms Piano Quartet oraz duetu fortepianowego z Małgorzatą Sajną‑Mataczyńską.
Laureat konkursów muzyki kameralnej w Paryżu, Gdańsku, Pörtschach, Vercelli i Krakowie. Otrzymał nagrody dla najlepszego akompaniatora na międzynarodowych konkursach skrzypcowych: im. K. Szymanowskiego (Łódź 1997), im. H. Wieniawskiego (Poznań 2011), im. A. Chaczaturiana (Erywań 2012) i ponad 20 innych konkursach skrzypcowych, altówkowych i kontrabasowych. Był stypendystą Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, Prezydenta Miasta Bydgoszczy i włoskiego „In memoria di Vincenzo Pelosi”.
Koncertował w 18 krajach świata, m.in. na tak prestiżowych festiwalach jak: Chopinowski w Dusznikach (w latach 2012, 2014 i 2019), Schleswig Holstein Musik Festival (2007 i 2012), International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri w Chorwacji, Grieg in Bergen w Norwegii, Amber & Silk Festival w Pekinie. Występował w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Cité Internationale des Arts w Paryżu, Konserwatorium w Petersburgu, na Zamku Królewskim i w Studio im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Filharmonii Narodowej, w obu salach NOSPR w Katowicach, w NFM we Wrocławiu. Jako solista koncertował z orkiestrami pod batutą: L. Fostera, M. J. Błaszczyka, A. Affeltowicza, J. Rogali, T. Wojciechowskiego, M. Caldi, Ł. Baszczyka. Pojawia się na 30 płytach CD w repertuarze kameralnym.
Bilety w cenie 15 zł do nabycia w:
– sprzedaży internetowej: www.biletytos.pl lub
– kasie CKK Jordanki (czynnej od czwartku do soboty w godz. 13 – 19)
Rezerwacja dla grup zorganizowanych:
e-mail: k.olszewska@tos.art.pl
tel. kom. +48 790 206 810
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odbędzie się zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS
W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze
wraz z biletem w dniu koncertu. Szczegóły www.tos.art.pl