12.05–11.06.2023
otwarcie wystawy: 12.05 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny
artystki i artyści: Marta Antoniak, Martyna Kielesińska, Iwona Liegmann, Katarzyna Łyszkowska, Zuzanna Piotrowska, Aleksandra Sojak-Borodo, Radek Szlęzak, Adam Witkowski, Tomasz Wlaźlak
kuratorka: Natalia Cieślak
W popularnej kreskówce zabawki zgromadzone w chłopięcym pokoiku „ożywały”, gdy nikt na nie nie patrzył. W przestrzeni galerii odwrotnie – egzystują i przemawiają właśnie wtedy, kiedy stają się obiektem wnikliwego oglądu.
Gry, zabawki i inne obiekty związane z szeroko pojętymi dziecięcymi rozrywkami to motywy często pojawiające się w sztuce współczesnej. Prace związane z nurtem toy art czy pochodnymi mu tendencjami funkcjonują w szerokim wachlarzu kontekstów, ponieważ ich potencjał jest praktycznie niewyczerpany. Lalki, krasnale czy figurki z Kinder Niespodzianek zyskują w nich podmiotowość i współuczestniczą w kreowaniu opowieści osnutych wokół różnych aspektów rzeczywistości. Niejednokrotnie autorki i autorzy tego typu prac bazują na własnej biografii i nostalgii za czasami, kiedy w czterech ścianach dziecięcego pokoju odnajdywali przestrzeń bezpieczeństwa czy nawet sacrum. Ich artystyczne realizacje potrafią aktywować także pamięć odbiorczyń i odbiorców, generując u nich powidoki z okresu, gdy same/-i miały/mieli po kilka lat. Jednak wspomnienia – podobnie jak i materia, z której stworzone są ich obrazy – niejednokrotnie się w tych pracach rozpływają, są trudno uchwytne. Indywidualną kwestią pozostaje także, czy ślady przeszłości pozostawiają po sobie wrażenia tylko przyjemne, czy także przykre i drażniące. Smak cukierka odwiniętego z kolorowego papierka może okazać się bowiem zaskakująco cierpki… Zabawki bywają również elementami strategii mówienia o tematach trudnych dla nas – żyjących pod nieustanna presją. Wańka-wstańka ma obowiązek utrzymać się w pionie mimo zewnętrznych zawirowań, a Barbie-syreny, których piękno i powab już przeminęły, muszą znaleźć sposób na pogodzenie się z upływem czasu. Ich problemy są więc zaskakująco ludzkie.
W świecie nawiązań do dziecięcej ekspresji wiele zdarzyć się może. Bajkowa konwencja rysunkowa ma potencjał, by stać się formą namysłu nad pułapkami technologii i rygorem efektywności. Ranny, gumowy jelonek i armia małych pingwinów mogą przyjąć rolę narratorów opowieści piętnujących okrucieństwo wobec zwierząt i edukującymi o zmianach klimatycznych. Wystawa „True Toy Story”, bazując na ambiwalencji, która wpisana jest w zabawkowe uniwersum prac współczesnych artystek i artystów, przywołuje historie nie zawsze pogodne i z happy endem, ale szczere i prawdziwe.
———————–
Bio artystek i artystów:
𝗠𝗮𝗿𝘁𝗮 𝗔𝗻𝘁𝗼𝗻𝗶𝗮𝗸 – ur. 1986 r. w Zabrzu. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2011 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka, a w 2017 r. stopień doktora na tej samej uczelni. Autorka wielu wystaw indywidualnych i uczestniczka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i zagranicą. Wyróżniona w ramach 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” w Bielsku-Białej, uczestniczyła w 11. Konkursie Gepperta pt. „Uwaga Malarstwo!” w BWA Awangarda we Wrocławiu oraz w Biennale Jeune Creation Europeenne – New Talents In European Art Scene w Paryżu. Mieszka i pracuje w Krakowie.
𝗠𝗮𝗿𝘁𝘆𝗻𝗮 𝗞𝗶𝗲𝗹𝗲𝘀𝗶𝗻́𝘀𝗸𝗮 – ur. 1991 r. w Kielcach. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie w klasie Hito Steyerl. Zajmuje się sztuką wideo, instalacją, malarstwem. W swoich pracach odtwarza przeplatające się ze sobą nastroje, zaobserwowane sytuacje. Porusza tematy związane z uprzedmiotowieniem, dopasowywaniem się do społecznych ról i oczekiwań. Często pracuje z materiałami znalezionymi, posługując się techniką found footage. Rezydentka programu LIA w Lipsku (październik/listopad 2020 r.) Laureatka Twórczego Stypendium Miasta Krakowa w roku 2018. Mieszka i pracuje w Krakowie.
𝗜𝘄𝗼𝗻𝗮 𝗟𝗶𝗲𝗴𝗺𝗮𝗻𝗻 – absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom z malarstwa otrzymała w pracowni prof. Zygmunta Kotlarczyka w 1993 r. W latach 1995–1996 odbyła studia podyplomowe w Gray’s School of Art w Aberdeen w Szkocji. W 2015 r. obroniła doktorat „Emocjonalność a banał” na UMK w Toruniu. Była także stypendystką The British Council (1995–1996), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005, 2009), Prezydenta Miasta Torunia (2005, 2008), organizacji Stellwerk Zollverein, Essen, Niemcy (2006) oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2021). Od wielu lat najważniejszym nurtem w jej twórczości są działania prozwierzęce, szczególnie temat normalizacji okrucieństwa w stosunku do zwierząt.
𝗞𝗮𝘁𝗮𝗿𝘇𝘆𝗻𝗮 Ł𝘆𝘀𝘇𝗸𝗼𝘄𝘀𝗸𝗮 – uczestniczyła w 140 wystawach i działaniach artystycznych w kraju i za granicą. Jej prace należą do jednej międzynarodowej i pięciu stałych kolekcji sztuki krajowej. Brała udział w sześciu projektach rezydencyjnych w Polsce i za granicą. W swoich realizacjach bada, czym jest społeczna natura człowieka. Zgłębia tematykę tożsamości osobistej i zbiorowej w możliwie pełnym kontekście zjawisk społeczno kulturowych. Sięga do własnych doświadczeń (INNER), które bada pod kątem psychologii społecznej, uniwersalizując jako platformę doświadczeń zbiorowych (OUT). Pracuje i mieszka w Toruniu.
𝗭𝘂𝘇𝗮𝗻𝗻𝗮 𝗣𝗶𝗼𝘁𝗿𝗼𝘄𝘀𝗸𝗮 – ur. 1997 r. w Bydgoszczy. Ukończyła sześcioletnią Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych w Bydgoszczy w roku 2016. Następnie uzyskała tytuł magistra sztuki z wyróżnieniem na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2021) na kierunku sztuka mediów i edukacja wizualna ze specjalizacją rysunek mediów. Obszar jej działań artystycznych to w większości ilustracja oraz sztuka papieru. Mieszka i pracuje w Toruniu.
𝗔𝗹𝗲𝗸𝘀𝗮𝗻𝗱𝗿𝗮 𝗦𝗼𝗷𝗮𝗸-𝗕𝗼𝗿𝗼𝗱𝗼 – w 2005 r. ukończyła Wydział Sztuk Pięknych UMK w Toruniu na kierunku grafika ze specjalnością rysunek. Pracuje w Katedrze Rysunku na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Tworzy instalacje, obiekty, rysunki, performance. Jest kuratorką Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego RYSOWAĆ, odbywającej się od 2008 r. w Galerii Sztuki Wozownia i na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży.
𝗥𝗮𝗱𝗲𝗸 𝗦𝘇𝗹𝗲̨𝘇𝗮𝗸 – ur. 1989 r. w Gliwicach. Absolwent krakowskiej ASP (2015). Dyplom uzyskał w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Obecnie pracuje na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni. Swoje prace prezentował m.in. w Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, Galerii Potencja, BWA w Katowicach, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Muzeum MODEM w Debreczynie na Węgrzech, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Mieszka i pracuje w Krakowie.
𝗔𝗱𝗮𝗺 𝗪𝗶𝘁𝗸𝗼𝘄𝘀𝗸𝗶 – w latach 1998–2004 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku malarstwo. Od 2007 r. wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Grafiki, w pracowni Grafiki Multimedialnej oraz na kierunku Intermedia w pracowni Podstaw Audio. Od 2015 r. wykładowca Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuję się sztuką wizualną (malarstwo, grafika, instalacja, wideo) oraz dźwiękiem i muzyką (projekty radiowe, muzyka teatralna, muzyka filmowa, nagrania terenowe).
𝗧𝗼𝗺𝗮𝘀𝘇 𝗪𝗹𝗮𝘇́𝗹𝗮𝗸 – absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. W 2016 obronił pracę doktorską „Gry jako inspiracje w twórczości artystycznej”. W swojej twórczości nawiązuje do gier wideo tworząc animacje, teledyski, instalacje interaktywne oraz autorskie gry artystyczne. Prace artysty utrzymane są w nurcie sacrum digitalum, czerpiącym z popkultury i sztuki sakralnej. Kierownik Galerii Forum Wydziału Sztuk Pięknych UMK, członek nieformalnej grupy NIEMIEJSCE. Brał udział w ponad 100 wydarzeniach artystycznych w kraju i zagranicą.