Zapraszamy na weekendowe oprowadzania po retrospektywnej wystawie Edwarda Dwurnika „Polska”
Terminy:
2.09.2021 (czwartek), godz. 16.30
4.09.2021 (sobota), godz. 12.30
5.09.2021 (niedziela), godz. 15.00
11.09.2021 (sobota), godz. 12.30
12.09.2021 (niedziela), godz. 15.00
18.09.2021 (sobota), godz. 15.00
19.09.2021 (niedziela), godz. 12.30
Wstęp w cenie biletu na wystawę:
5 zł ulgowy / 8 zł normalny
Zapisy: eduakcje@csw.torun.pl,
tel. 56 610 97 16
(od poniedziałku do piątku w godz. 7.30–16.00 lub w sobotę od godz. 10.00 pod numerem 56 610 97 18).
____________________
O wystawie:
Najobszerniejsza w historii retrospektywa jednego z najważniejszych i najpopularniejszych polskich malarzy współczesnych, pierwsza od jego śmierci w 2018. Będzie zawierała ponad 450 prac z szesnastu kolekcji muzealnych i dwunastu prywatnych. Wystawie będą towarzyszyły pokazy dwóch filmów animowanych w reżyserii Andrzeja Barańskiego, które „namalował” Edward Dwurnik. W trakcie trwania wystawy odbędzie się również przegląd filmów o sztuce Dwurnika oraz wybranych wywiadów telewizyjnych z artystą.
Dorobek artystyczny Edwarda Dwurnika jest niezwykle bogaty – zarówno, jeśli chodzi o ilość – artysta stworzył ponad 5 tysięcy obrazów (niektóre źródła podają nawet 7 tysięcy, wliczając serie) oraz ok. 20 tysięcy rysunków i grafik, jak i o jakość artystyczną najwyższej próby. W swoim malarstwie nawiązywał do twórczości m.in. Jana Matejki, Nikifora Krynickiego czy Jacksona Pollocka, a także do neoekspresjonizmu niemieckiego lat 80. XX w. Swoje prace grupował w cykle tematyczne. Prymitywizm Nikifora był jego pierwszą, silną inspiracją, która pozostała z nim pod postacią sprzeciwu wobec przyjętych wartości estetycznych. Kolejne cykle miały wyraźne rysy charakterystyczne: „Podróże autostopem” były pełne najdrobniejszych detali i motywów, symbolicznie odzwierciedlających polską rzeczywistość; „Robotnicy” czy „Sportowcy” przewrotnie pokazywali realia PRL-u, a „Warszawa” wyrażała niepokoje społeczne lat 80. Cykle „Droga na Wschód” i „Od Grudnia do Czerwca” poruszały trudny temat ofiar totalitarnego reżimu.
W latach 90. przyszedł „błękitny” etap twórczości artysty, w tym seria kilkudziesięciu, na wpół abstrakcyjnych obrazów morza, a wkrótce po nim fascynacja malarstwem już czysto abstrakcyjnym i pracami Jacksona Pollocka. Uzupełnieniem różnorodności dzieła Dwurnika stał się jeszcze etap kobiecych aktów, po którym z kolei przyszedł czas na interpretację „Bitwy pod Grunwaldem”.
Artystyczna płodność, wielotorowość zainteresowań i wielkie formaty prac – to znaki rozpoznawcze tego niezwykle osobliwego twórcy. Edward Dwurnik słynął także z podejmowania wielkich tematów, a podtytuł retrospektywy – „Polska” – wybrzmiewa równie doniośle.
Wykorzystując imponującą przestrzeń Centrum Sztuki Współczesnej, chcemy, aby twórczość Dwurnika – przewrotna, radykalna i wciąż żywa – miała okazję zaprezentować się w pełnej okazałości. Tym bardziej, że to artysta wyjątkowy dla toruńskiego CSW: to właśnie jego obraz pt. „Kopernik” zainaugurował zbiory sztuki współczesnej CSW „Znaki Czasu”.