Wystawa szczecińskiej Katedry Grafiki Interdyscyplinarnej w CSW

Opublikowano: 21 marca 2018 r.
Kategorie: Wystawy

Centrum Sztuki Współczesnej, 16.03.2018 – 22.04.2018


Najnowsza wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” prezentuje osiągnięcia Katedry Grafiki Interdyscyplinarnej Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie, jednostki złożonej z pracowni powiązanych z szeroko pojętą grafiką współczesną. Ważnym aspektem działalności Katedry jest zwrócenie się ku najnowszym osiągnięciom technologicznym, w których duże znaczenie odgrywają nowe media. Priorytetem Katedry jest ewoluowanie w stronę grafiki interaktywnej, gier oraz rzeczywistości wirtualnej.

Katedra Grafiki Interdyscyplinarnej Wydziału Sztuk Wizualnych powstała w 2015 roku, skupiając w swojej strukturze artystów tworzących w wielu dyscyplinach, dając im impuls do kolektywnego działania. Do tej pory swoje prace prezentowali na wspólnych wystawach m.in. w Berlinie, Salonikach, Tbilisi, Szczecinie czy w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku. Ważnym aspektem każdej z wystaw jest zaproszenie do udziału studentów Katedry.

 

Tytuł wystawy można interpretować na wiele sposobów. GO to starochińska gra planszowa, uważana za połączenie nauki, sztuki i sportu. Przypomina szachy i uchodzi za najbardziej skomplikowaną grę logiczną na świecie. W przeciwieństwie do nich ma jednak wiele zasad, które ulegają modyfikacjom. GO rozgrywa się na kwadratowej planszy, podzielonej siatką dziewiętnastu pionowych i poziomych linii. Ich nieparzysta liczba ma znaczenie ideowe – centrum planszy reprezentuje doskonałość, „źródło niebios”. Dwóch graczy umieszcza na przecięciu linii na przemian czarne i białe kamienie. Ekspansja decyduje o zwycięstwie – zwycięża ten, kto otoczy swoimi kamieniami przeciwnika, zajmując większy obszar planszy. Gra GO została wykorzystana do testowania sztucznej inteligencji. AlphaGo – sztuczna inteligencja stworzona przez firmę Deep Mind, należąca do koncernu Google – pokonała najlepszego na świecie gracza GO, tym samym pokonując ludzki mózg.

GO to także pierwsze dwie litery nazwy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej. Jej nazwa pochodzi od liczby googol, czyli liczby 10100, w zapisie dziesiętnym – jedynka i sto zer. Googol jest większy niż liczba atomów w znanym nam Wszechświecie, jest największą wyobrażoną liczbą.

GO może być zinterpretowane jako skrót od słów game on – game over.

GO to jedno z trzech angielskich słów mających najwięcej definicji słownikowych – 368 znaczeń. Może być zarówno czasownikiem, jak i rzeczownikiem. GO to popularne iść, poruszać się czy wchodzić, ale także działać, sięgać, podróżować w jakimś celu, znikać, ustąpić, zakładać się, prowadzić dokądś, przenośnie umrzeć. GO to także ruch w grach, tura, ale także zbieg okoliczności, próba czy potocznie zgoda na coś.

GO to także forma fleksyjna zaimka osobowego w języku polskim, w języku duńskim oznacza szczekać, a we francuskim to potoczne, wulgarne określenie dziewczyny.

Wielość znaczeń mnoży interpretacje – od gry jako elementu życia każdego z nas, gry z samym sobą, drugim człowiekiem, odbiorcą sztuki, przez zbieg okoliczności, który może zmienić bieg świata, po ruch rozumiany dosłownie, ruch do przodu, ku przyszłości, ale także ruch jako zmiana, przekraczanie granic między bytami, czasem, między działaniem a znikaniem, umieraniem.

Wystawa / GO – Wystawa Katedry Grafiki Interdyscyplinarnej Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie

Kiedy: 16.03–22.04.2018 r.

Kuratorzy: Marta Dziomdziora, Arkadiusz Marcinkowski
Koordynator: Dorota Sobolewska

Artyści: Marta Dziomdziora, Małgorzata Kopczyńska, Julia Kurek, Arkadiusz Marcinkowski, KED Olszewski, Maciej Osmycki, Martyna Rzepecka, Dorota Tołłoczko-Femerling, Tomasz Wendland oraz studenci: Kamila Dereń, Karolina Kaleta, Sandra Leszczyńska, Ewelina Maksimiuk, Adrian Michalak, Paula Prus, Natalia Rachowska, Kamila Rorbach, Kamil Rudziński, Iga Śmierzchalska, Adrian Taraszkiewicz, Andrzej Witczak, Andrzej Wochnik

Gościnnie: Andreas Guskos, Mirosław Pawłowski

Skip to content