Wystawa/ Sztuczny ból. Współczesna sztuka Ukrainy
Opublikowano: 27 marca 2020 r.Kategorie: Wystawy
Kiedy: 03.04–07.06.2020
Wernisaż wystawy: 3 kwietnia 2020 (piątek), godz. 19.00
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie: 4 kwietnia (sobota), godz. 12.00
UWAGA! Wernisaż wystawy z udziałem publiczności w przestrzeni Centrum Sztuki Współczesnej nie odbędzie się. Wystawa zostanie udostępniona on-line wraz z komentarzami artystów i kuratorów tak szybko, jak to będzie możliwe. Wszelkie informacje o zmianach dostępne są na stronie www i w mediach społecznościowych.
Kuratorzy: Nataliia Ivanova, Krzysztof Białowicz
Koordynatorka: Renata Sargalska
Realizacja wystawy: Mikołaj Makiłła
Aranżacja wystawy: Kostiantyn Zorkin
Teksty: Mariia Varlygina
Artyści: Gera Artemova, Taras Kamennoy, Vitalii Kokhan, Vladyslav Krasnoshchek, Sergiy Lebedynskyy, Bella Logachova, Tetiana Malynovska, Mykola Matsenko, Serhiy Melnichenko, Roman Minin, Roman Mykhailov, NATSPROM (Mykola Matsenko, Oleg Tistol), Mykola Nosok, Yuliia Polunina-But, Roman Pyatkovka, Andrii Rachynskyi, Danyyl Revkovskyi, Oksana Solop, Victor Sydorenko, Vasyl Tsagolov, Artem Volokitin, Lana Yankovskaya, Kostiantyn Zorkin, Shalennyi Mykyta
Projekt Sztuczny ból jest odpowiedzią na bieżące problemy i sytuacje, które składają się na Ukrainę jako kraj, jako lud, jako punkt geopolityczny na mapie świata. Koncepcja wystawy opiera się na nieuniknionym uwarunkowaniu teraźniejszości decyzjami z przeszłości, ciągłością jednych sytuacji mających wpływ na dynamiczny rozwój innych.
Natalia Iwanowa, kuratorka wystawy i dyrektorka Charkowskiego Centrum Sztuki Współczesnej YermilovCentre, tak mówi o koncepcji wystawy: „Dzisiejsza refleksja artystyczna ma na celu odzwierciedlenie kruchej sytuacji społeczeństwa ukraińskiego, na którą wpłynęły takie wydarzenia, jak arogancka aneksja Krymu, separatystyczne przemówienia na Donbasie, zewnętrzna ingerencja na Wschodzie czy aktywność ultraprawicowa wewnątrz kraju. Są to tematy, które bolą i będą bolały, mimo że w ciągu sześciu lat jakoś «pogodziliśmy się» z pewnym stanem rzeczy, nauczyliśmy się z tym żyć, nie jesteśmy już tak gwałtowni i wrażliwi emocjonalnie. Ale prezentowani tutaj artyści i ich prace od czasu do czasu przywołują tamte wydarzenia, zwracają naszą uwagę i przypominają, że to boli…”.
Zgodnie z koncepcją wystawy głos artysty może wyrazić pewien znak czasu: „Artysta odczuwa atmosferę społeczną, która przenika wszystko i nurty społeczne, które nasycają przestrzeń informacyjną. On jest medium, prognostykiem, wizjonerem. Jego artystyczna reakcja na rzeczywistość może być agresywna, melancholijna, eskapistyczna itp. – taka, która odpowiada na potrzeby czasu, jest w stanie wyrazić nastroje i uleczyć jego ból”.
Wybrane prace demonstrują kalejdoskop doświadczeń i tworzą jedno, intensywne pole doświadczeń mających na celu dialog lub zaangażowanie: „Współczesna sztuka ukraińska nie ogranicza się tematami samoidentyfikacji na politycznym tle historii. (…) Eksperymenty i odkrycia wytapiają nowe, polidyskursywne, niemitologiczne formy”.
Jedną z misji projektu jest wspieranie dialogu międzykulturowego między Ukrainą a Polską, które mają wspólne doświadczenia historyczne i wspólną historię. „Prawie trzy lata temu w Centrum Sztuki Współczesnej YermilovCenter w Charkowie zaprezentowaliśmy wystawę z kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu. Dzisiaj pokazujemy ukraińską sztukę współczesną w Toruniu” – mówi Natalia Iwanowa.
Partnerzy projektu:
ABRAMOVYCH.ART i Charkowski Uniwersytet Narodowy imienia W. N. Karazina.